T3 Nederland komt naar je toe!


Je hoort steeds meer over computational thinking en physical computing. Maar hoe introduceer je het concreet in de klas en daag je leerlingen hiermee uit om problemen creatief aan te pakken?

Computational thinking en physical computing houden onder andere in: het onderzoeken en analyseren van concrete situaties of problemen en het ontwerpen van oplossingen. Dit stimuleert het analytisch denkvermogen van leerlingen, leert ze logisch redeneren, en zet ze aan om abstracte concepten te ontleden en beter te begrijpen.

Door een machine ontwikkelde algoritmes te laten uitvoeren, motiveer je de leerlingen om door te zetten tot ze een oplossing vinden. Meer dan ooit is het nodig dat leerlingen inzicht krijgen in de digitale wereld om hen heen, zodat ze er optimaal in kunnen functioneren en de innovators van de toekomst worden.

Assen Amsterdam Amsterdam Almelo Den Haag Den Haag Utrecht Nijmegen Eindhoven Eindhoven Maastricht Maastricht

Tijdens de eerste workshop laten we aan de hand van concrete voorbeelden zien hoe programmeren in Python en wiskunde kunnen samenwerken. En hoe computational thinking zijn plaats verdient in het wiskundeonderwijs. De volgende onderwerpen komen in ieder geval aan bod:

  • Van het algoritme van Euclides tot het simuleren van een Galton-bord.
  • Mathemagische wiskunde met iteratieve procedures en grafische patronen.
  • Enkele real world algoritmes: K-means, Prim, ...

 

De introductie van programmeren – variabelen, If-Then-statements en lussen – is voor leerlingen een nogal saaie ervaring. Leren programmeren wordt een uitdaging door het te combineren met het aansturen van een microcontroller via Python. Zo beïnvloeden de leerlingen en de echte wereld elkaar, en ontdekken ze wetenschappelijke basisconcepten zoals licht en geluid.

Leerlingen zijn in staat om feedback- en controlesystemen te ontwerpen, gegevens uit een experiment te halen, deze gegevens te analyseren en te beslissen welke vervolgacties de juiste zijn.

In de tweede workshop bekijken we hoe physical computing een extra dimensie creëert voor het programmeren in Python:

  • Het bevorderen van onderzoekend leren.
  • Het bouwen van interdisciplinaire bruggen met het wiskundeonderwijs.
  • Het uitwerken van interessante profielwerkstukken.
     

De volgende onderwerpen komen aanbod:

  • Wat is geluid en hoe wordt het muziek?
  • Data-analyse: Meten > Analyseren > Actie.
  • Hitte-alarm, een interdisciplinair project!

Praktische informatie

  • Waar
    Meetingcentrum in de betreffende regio - Meer details bij registratie.
     
  • T3-trainers
    Bert Wikkerink & Ludovic Wallaart.
     
  • Technologie
    TI-Nspire CX II-T en TI-84 Plus CE-T Python Edition.
    Voorbeelden en codes ook bruikbaar voor andere technologie.
     
  • Kosten
    € 75 inclusief koffie en borrel, de T3-boekjes Python Basics & Python Modules, plus een certificaat.
     
  • Datum en tijdstip
    Zie onderstaand programma.
     
  • Inschrijven
    Klik op 'registreer' in onderstaande kalender of op de regio in bovenstaande kaart.
     
  • Info & contact
    Ludovic Wallaart - ludovic@lentele.nl
     
  • Let op: er kunnen maximaal 20 docenten tegelijk meedoen per sessie.
     

Programma


Inloop
 

13:30 - 14:00

Intro
Wat betekent computational thinking
en physical computing?
 

14:00 - 14:15

Workshop 1
Computational thinking
met Python in de wiskundeles
 

14:15 - 15:30

Koffiepauze
 

15:30 - 15:45

Workshop 2
Physical computing
met Python in de wiskundeles
 

15:45 - 17:00

Borrel
 

17:00 - ...

Kalender


Maastricht - 18 oktober 2022
 

Registreer >

Eindhoven - 19 oktober 2022
 

Registreer >

Utrecht - 15 november 2022
 

Registreer >

Nijmegen - 16 november 2022
 

Registreer >

Almelo - 22 november 2022
 

Registreer >

Assen - 23 november 2022
 

Registreer > 

Amsterdam - 29 november 2022
 

Registreer >

Den Haag - 30 november 2022
 

Registreer >