Computational thinking met Python in de wiskundeles

 

Bert Wikkerink - Koen Stulens

Daag leerlingen uit om creatief problemen aan te pakken en een machine logische algoritmes te laten uitvoeren om zo. Zo onderzoeken ze wiskundige concepten te onderzoeken die vaak de basis vormen van onze digitale maatschappij. Aan de hand van concrete voorbeelden tonen we hoe programmeren en wiskunde kunnen samenwerken en computational thinking een plaats kan krijgen in de wiskundeles.

Herbekijk webinar >
Meer info >
 

   


Er zit muziek in wiskunde en STEM

 

Ludovic Wallaart 

Een muziekstuk programmeren of componeren met je grafische rekenmachine, direct toepasbaar in de klas waarmee leerlingen denkvaardigheden trainen.  Deze op het eerste gezicht eenvoudige opdracht, vraagt om toch wel heel wat logisch redeneren en algoritmisch denken en structuur. Begrippen zoals frequentie, klankkleur, luidheid, machten, exponentiële functies en machten komen aan bod.

Herbekijk Webinar >
Meer info >

   


Python in de wiskundeles

 

Bert Wikkerink

Python is een snelgroeiende programmeertaal en inmiddels ook beschikbaar op de nieuwe grafische rekenmachines en bijbehorende software. Naast een aanvulling bij traditionele onderwerpen kan het ook worden ingezet bij andere onderwerpen. We maken kennis met de volgende toepassingen:

  • Laagdrempelig programmeren met Turtle-graphics
  • Patronen - Langton’s mier
  • Computer gegenereerde kunst


Herbekijk Webinar >
Meer info >

   


Vuilnis als technisch onderwerp

 

Cathy Baars

Het onderwerp technische automatisering biedt heel veel mogelijkheden om zelf invulling aan te geven. We combineren een scrum-aanpak met een technisch ontwerp en programmeren. Dit heeft geresulteerd in het vuilnisproject. Een project waarbij leerlingen zelfstandig een oplossing moeten bedenken en maken voor een probleem in de vuilnisverwerking. Hierbij is gebruik gemaakt van de programmeertaal Python op de grafische rekenmachine en verder de hub en allerlei motoren, K'nex en technisch lego. Als voorbereiding is er een kunstproject gedaan om te leren programmeren in python tijdens de lockdown. 

Herbekijk webinar >
Meer info >

   


Webinars later in het jaar

 

De volgende onderwerpen zullen aan bod komen:

  • Meet-, stuur- en regelsystemen voor bijvoorbeeld afvalverwerking en hernieuwbare energie
  • Interdisciplinaire projecten in de klas of in de complementaire ruimte
  • Algoritmisch structureren en logisch redeneren met
    BBC micro:bit
  • Serie van Python-challenges om computational thinking te implementeren in de klas

   


Webinar-Archief

 

Bekijk of herbekijk opgenomen webinars:
 

  • Computational thinking met Python in de wiskundeles

    23 maart 2021 - Meer info >
     
  • Er zit muziek in wiskunde en STEM

    30 maart 2021 - Meer info >
     
  • Python in de wiskundeles

    06 april 2021 - Meer info >
     
  • Vuilnis als technisch onderwerp

    13 april 2021 - Meer info >