Bootcamp Computational Thinking

Programmeertechnieken met Python in de wiskundeles


     Aansturen van het grafisch scherm

         Donderdag 28 oktober 2021
         Meer info >


     Beeldverwerking 

         Donderdag 25 november 2021
         Meer info >


     Cellulaire automaat Game of Life

         Donderdag 17 februari 2022
         Meer info >


     Vlakvullingen 

         Donderdag 24 maart 2022
         Meer info >


     Animaties en simulaties met OOP 

         Donderdag 28 april 2022 - 19:00
         Meer info >
 

Webinar-Archief


Bekijk of herbekijk opgenomen webinars:  

  • Python & BBC micro:bit

    30 september 2021 - Meer info >
     
  • Grafische Algoritmen met Turtle

    07 oktober 2021 - Meer info >
     
  • Vuilnis als technisch onderwerp

    13 april 2021 - Meer info >
     
  • Python in de wiskundeles

    06 april 2021 - Meer info >
     
  • Er zit muziek in wiskunde en STEM

    30 maart 2021 - Meer info >
     
  • Computational thinking met Python in de wiskundeles

    23 maart 2021 - Meer info >
     
  • Python TI BootCamp

    Oktober 2020 - December 2020 - Meer info >

     

Computational thinking met Python in de wiskundeles

 

Bert Wikkerink - Koen Stulens

Daag leerlingen uit om creatief problemen aan te pakken en een machine logische algoritmes te laten uitvoeren om zo. Zo onderzoeken ze wiskundige concepten te onderzoeken die vaak de basis vormen van onze digitale maatschappij. Aan de hand van concrete voorbeelden tonen we hoe programmeren en wiskunde kunnen samenwerken en computational thinking een plaats kan krijgen in de wiskundeles.

Herbekijk webinar >
Meer info >
 

   


Python in de wiskundeles

 

Bert Wikkerink

Python is een snelgroeiende programmeertaal en inmiddels ook beschikbaar op de nieuwe grafische rekenmachines en bijbehorende software. Naast een aanvulling bij traditionele onderwerpen kan het ook worden ingezet bij andere onderwerpen. We maken kennis met de volgende toepassingen:

  • Laagdrempelig programmeren met Turtle-graphics
  • Patronen - Langton’s mier
  • Computer gegenereerde kunst


Herbekijk Webinar >
Meer info >

   


Grafische Algoritmen met Turtle

 

Bert Wikkerink 

We illustreren hoe Turtle Graphics in Python een actieve, uitdagende programmeerervaring creëert voor wiskunde en computational thinking. Na het introduceren en configureren van de Turtle omgeving coderen we algoritmen voor geometrische vormen. 

Experimenteren met deze vormen in combinatie van iteratieve lussen, genereert vanuit logische algortimen artistieke symmetrische patronen.


Herbekijk webinar >
Meer Info >

   


Python & BBC micro:bit

 

Bert Wikkerink 

We overlopen hoe, in Python, de ingebouwde apparaten van een BBC micro:bit aan te sturen en te lezen: patronen op de 5x5 LED-matrix, een deuntje afspelen, lezen van de waarden van de temperatuur-sensor, acceleratiemeter, ... En hoe met externe Grove-sensoren en NeoPixels aan de slag?

De combinatie van TI-technologie en micro:bit leidt tot unieke programmeeractiviteiten zoals een kansexperiment simuleren via communcaties tussen micro:bits onderling of objecten op het scherm van een handheld of computer aansturen met een micro:bit. 


Herbekijk Webinar >
Meer info >