Computational Thinking met Python in de wiskundeles

Bert Wikkerink - Koen Stulens

Daag leerlingen uit om creatief problemen aan te pakken en een machine logische algoritmes te laten uitvoeren om zo. Zo onderzoeken ze wiskundige concepten te onderzoeken die vaak de basis vormen van onze digitale maatschappij. Aan de hand van concrete voorbeelden tonen we hoe programmeren en wiskunde kunnen samenwerken en computational thinking een plaats kan krijgen in de wiskundeles.


Wiskundige voorbeelden

Video  -   Presentatie

  • Oplossen van een kwadratische vergelijking   
         tns   8xv   py
  • Fibonacci-getallen en het gouden getal   
         tns   8xv   py  
  • Algoritme van Euclides
         - zonder recursie:   tns   8xv   py
         - met recursie:   tns   8xv   py
  • Stelling van Pythagoras
         tns   8xv   py
  • Galton-bord
         - Kansbenadering:   tns   8xv   py
         - Data-export voor statistische plot:   tns   8xv   py
         - Python data-visualisatie:   tns   8xv   py
         - Python simulatie:   tns   8xv   py

 


Grafische patronen *

Video  -   Presentatie

 

tns = TI-Nspire CX II-T document met Python-code
8xv = Python-programma voor TI-84 Plus CE-T python edition
py = Python-code

(*)  Voor het runnen van de 8xv-code voor grafische patronen is de module graphics nodig:
            - Download de graphics module
            - Syntax van de grafische commando's van de graphics module 
            - TIP: voor 8xv-code geldt clear=esc & Getting Started.

Leerkrachten/docenten kunnen de TI-Nspire CX Premium software gratis aanvragen om de Python-code uit te proberen.
Klik hier voor de TI-Nspire CX Premium Teacher Software; als ook voor de TI-SmartView CE-T.

Meer over programmeren in Python
TI Python BootCamp >